

Het verhaal van Minke
Hoi, ik ben Minke.
Als kind observeerde ik al meer dan dat ik sprak. Ik voelde stemmingen en emoties aan, zag wat er onder de oppervlakte speelde. Maar wat ik daarmee moest, wist ik nog niet. Dus hield ik het bij me. Inmiddels vormen deze eigenschappen de basis voor mijn werk als therapeut.
Pijn en groei gaan hand in hand
Op mijn elfde kreeg ik kanker. Hoewel ik omringd werd door steun en liefde, was het ook een diep eenzame periode. Ik voelde me anders dan leeftijdsgenoten. Alsof ik al vroeg werd geconfronteerd met vragen waar veel mensen pas later in hun leven mee te maken krijgen: over verlies, vertrouwen, kwetsbaarheid en de zin van het leven.
Juist in die tijd ontdekte ik iets wat groter was dan ikzelf. De verbinding met het goddelijke, het bidden en de liefdevolle aanwezigheid van mijn overleden oma hielpen me door een periode heen waarin ik me vaak alleen voelde. Die ervaring heeft me gevormd. Niet omdat alles daarna makkelijk werd, maar omdat ik leerde dat pijn en groei vaak hand in hand gaan.
En weer door....
Na mijn ziekte wilde ik zo snel mogelijk weer verder met leven. Dat mijn lichaam moe was en moest herstellen, kreeg weinig aandacht. Mijn aandacht ging naar alles wat ik nog wilde doen. Pas veel later begreep ik dat ik mijn lichaam niet meer helemaal vertrouwde. Het had me immers in de steek gelaten.
Tijdens mijn eigen zoektocht zocht ik vanaf mijn vierentwintigste steun bij therapeuten, sjamanen en meditatieleraren. Niet omdat ik iets wilde worden, maar omdat ik wilde leren om met meer zachtheid naar mezelf te kijken. Om te helen wat aandacht nodig had. Gaandeweg werd ook mijn spirituele gevoeligheid steeds duidelijker. Een kant van mezelf die er altijd al was, maar die ik lange tijd op de achtergrond hield.
Van begrijpen naar voelen
Na mijn studie pedagogische wetenschappen werkte ik in de reguliere geestelijke gezondheidszorg. Ik heb daar veel geleerd en ben dankbaar voor die basis. Tegelijkertijd merkte ik steeds vaker dat mensen niet alleen worstelen met gedachten of gedrag. Veel mensen dragen iets met zich mee dat dieper gaat. Verdriet dat nooit helemaal gevoeld mocht worden. Oude pijn die blijft terugkomen. Patronen die je begrijpt, maar waar je toch niet los van komt.
Toen een lichaamsgerichte leertherapeut mij op mijn achtentwintigste vroeg of ik ooit echt de tijd had genomen om uit te rusten van alles wat mijn lichaam had meegemaakt, wist ik eigenlijk direct het antwoord. Nee. Pas toen ging ik voelen hoe moe ik was. Niet alleen lichamelijk, maar ook op een diepere laag. Ik ging bewust aan de slag om weer in mijn lichaam te landen. Daarbij ontdekte ik hoeveel ervaringen zich kunnen vastzetten in het lijf. Zo kwam ik nog woede tegen rondom vervelende ziekenhuiservaringen die jarenlang had vastgezeten.
Die ontdekking heeft mijn werk diep beïnvloed. Sindsdien weet ik hoe belangrijk het is om niet alleen te begrijpen wat je hebt meegemaakt, maar ook te luisteren naar wat je lichaam daar nog over vertelt.
Mijn ontwikkeling als therapeut
Binnen de kaders van de reguliere zorg vond ik het spannend om die spirituele kant van mezelf te laten zien. Toch liet het leven zich niet sturen. Er gebeurden dingen die ik niet langer kon negeren. Mijn intuïtie werd sterker. Ik ontving inzichten die verder gingen dan wat ik had geleerd in boeken of opleidingen. Op een gegeven moment wist ik dat ik niet langer een deel van mezelf kon achterlaten wanneer ik met mensen werkte. Dat was het begin van wat later mijn praktijk Puur Minke werd.
In mijn praktijk combineer ik alles wat ik onderweg heb geleerd. Wetenschappelijke kennis, de wijsheid van het lichaam, de lessen uit mijn eigen leven en de spirituele dimensie die voor mij onlosmakelijk verbonden is met mens-zijn.
Wat je bij mij niet zult vinden, zijn spirituele pleisters. Ik geloof niet dat heling ontstaat door alleen maar te focussen op licht en liefde. Juist wanneer we voortdurend naar het licht bewegen, lopen we soms ongemerkt weg van de pijn die gezien wil worden. In mijn sessies mogen intense emoties er zijn: verdriet, boosheid, angst, rouw. Niet om erin vast te blijven zitten, maar omdat echte heling begint wanneer niets meer weggeduwd hoeft te worden. Veel van de vrouwen die bij mij komen herkennen dat. Ze hebben al veel inzicht, maar hun lichaam draagt het verhaal nog steeds met zich mee. Dat je al veel begrijpt van jezelf, maar dat er ergens vanbinnen nog iets vastzit.
Hoe ik auteur werd
In 2023, na een intensieve periode in mijn leven, had ik een ervaring die diepe indruk op me maakte. Ik mocht een Maria-verschijning ervaren. De troost die ik toen voelde, gaf me uiteindelijk het zetje om mijn boek te schrijven dat dit jaar verschijnt: ‘In gesprek met Maria. Bezield moederschap, familielijnen en het pad naar innerlijke vrede’. Tien jaar geleden vond ik het nog te spannend om spirituele gevoeligheid in mijn werk te integreren. Met dit boek open ik een deel van mezelf dat lang verborgen bleef. Dat voelt kwetsbaar. En tegelijkertijd klopt het.
Naast mijn praktijk en het schrijven ben ik getrouwd met Alex, moeder van drie kinderen en bijna dagelijks met onze hond Beer in het bos te vinden. In het alledaagse leven vindt voor mij de integratie plaats van alles dat ik leer in mijn leven.
Ik ben er ook graag voor jou!
Misschien voelt jouw leven op dit moment zwaar, ben je bang de verbinding met jezelf te verloren of heb je het gevoel dat dit al een beetje gebeurd is. Misschien weet je niet zo goed wat je nodig hebt om weer tot rust te komen van binnen of verlang je er gewoon naar om met zachtheid naar jezelf kijken, naar alles dat op dit moment te zwaar voelt om alleen te dragen. Dan ben je welkom.
Minke



Beroepsverenigingen: LPVW, RBCZ, DAIMH, NVO, SKJ

